AP ۱۴۰۳ غویی ۲۹ ۱۷:۲۰
Journalist ID: 5624
News ID: 85481019
T T
۰ Persons
یادداشت| دشمن از حمله به‌ گردشگران و سیاحان چه می‌خواهد؟

کابل- ایرنا- چند تن از گردشگران خارجی روز گذشته، در سرک نو بازار بامیان، مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند که در نتیجه، سه تن از سیاحان اسپانیایی و یک مترجم افغانی کشته شدند. بسیاری از آگاهان این حمله را حمله به صنعت گردشگری در کشور می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ عصر روز گذشته (جمعه) در پی حمله مسلحانه به‌گردشگران در ولایت بامیان 3 گردشگر جان باخته و شمار دیگری نیز زخمی شدند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله دولت سرپرست افغانستان نیز با نشر توئیتی در شبکه اجتماعی اکس، وقوع این حمله را تأیید کرده و افزود: «عصر امروز در شهر بامیان علیه مردم تیر اندازی صورت گرفته است که به شمول یک افغان 3 تن اتباع خارجی جان باختند و به شمول 3 تن افغان 4 تن خارجی نیز زخم برداشتند».

چنان که انتظار می‌رفت حمله‌ی مسلحانه در بامیان که در نتیجه‌ی آن دست‌کم چهار نفر به‌شمول سه گردشگر خارجی کشته شدند با واکنش‌های گسترد‌ی ملی و بین‌المللی همراه شد، جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه اسپانیا و نخست‌وزیر این کشور، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و وزارت داخله‌ی دولت سرپرست افغانستان آن‌را به شدت محکوم کردند.

این حمله که در روز رخصتی عمومی (جمعه) اتفاق افتاد، انعکاس رسانه‌ای گسترده‌ی نیز پیدا کرد و این حادثه غیر مترقبه بسیاری از کشورها از جمله مقامات اسپانیایی را در شوک فرو برد.

رونق یافتن صنعت گردشگری در کشور طی دو سال اخیر

با اینکه افغانستان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی برای جلب توجه سیاحان داخلی و خارجی دارد، اما صنعت گردشگری طی سالهای گذشته به دلیل جنگ‌و نا امنی‌ها رونق چندانی نداشت، اما پس از تحول بزرگ سیاسی و نظامی، سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن دولت سرپرست و با ختم جنگ جبهه‌ای در کشور، گشت‌و گذار گردشگران داخلی و خارجی در ولایات مختلف رونق بیشتر پیدا کرد.

به دنبال امنیت نسبی سرتاسری در کشور، مسئولان نظام حاکم، به ویژه مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز به مردم افغانستان و گردشگران خارجی اطمینان دادند که اکنون می‌توانند با خیال راحت و بدون داشتن دغدغه از نا امنی‌ها، از جاذبه‌های افغانستان بازدید کنند.

برای مردم افغانستان که سالهای متمادی را در سایه جنگ سپری کرده بودند، امنیت تحفه کمیاب خدادادی بود و با وجود  چنین فضایی در کشور، اندکی امیدواری پیدا کردند، تا شاید بتوانند در فضای آرام نفسی راحت‌تری بکشند، از همین جهت بود که در این اواخر، گشت‌و گذار مردم از ولایت به ولایت دیگر بیشتر شد و به دنبال آن گردشگران خارجی نیز اندک اندک احساس امنیت کرده و از کشورهای جهان به افغانستان سفر کردند و از جاذبه‌های کشور در ولایات مختلف بازدید کردند.

صنعت و فرهنگ گردشگری در افغانستان در این اواخر داشت رونق پیدا می‌کرد و روز به‌روز امیدواری‌ها نیز بیشتر می‌شد، تا اینکه به روز جمعه 28 ثور 1403 اتفاقی شومی در ولایت بامیان افتاد و سه گردشگر خارجی توسط افراد مسلح نا‌شناس کشته شدند و این حادثه یکبار دیگر بهانه‌ای به دست کسانی داد که در هیچ زمانی خیر افغانستان و مردم آن را نمی‌خواهند.

دشمن با استفاده از فرصت منابع عایداتی افغانستان را هدف قرار می‌دهد

هدف دشمن از حمله بر گردشگران و سیاحان، کشتن چند نفر نیست، بلکه در حقیقت می‌خواهد از یکسو نظام حاکم در کشور را از نگاه امنیتی ضعیف جلوه دهد و از سوی دیگر به دنیا نشان دهد که افغانستان هنوز هم منطقه امنی برای گردشگری نیست.

علاوه بر این صنعت گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی نقش چشم‌گیری دارد و امروز بسیاری از کشورهای جهان از این طریق عایدی هنگفتی به دست می‌آورند از این جهت مدام در حال توسعه فرهنگ گردشگری و تبلیغات جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شان هستند.

در این میان افغانستان نیز کشوری است که هم جاذبه‌های طبیعی فراوان دارد و هم با داشتن تاریخ 5 هزار ساله مهمترین آثار باستانی و تاریخی را در خود جای داده است، لذا می‌توان گفت که اقدام دشمن و دست زدن به چنین کار سخیف جز ضربه زدن به منابع اقتصادی و عایداتی کشور چیزی دیگری نیست.

در نتیجه باید گفت که حمله به گردشگران خارجی در ولایت بامیان نه به هدف دشمنی با خارجی‌ها و یا گردشگران، بلکه دشمنی آشکار با افغانستان و داشته‌های مردم این سرزمین است که هیچ گونه توجیهی ندارد.

پایان پیام/

Your Comment

You are replying to: .